אילתור הגדרה

מאמר בנושא אילתור , מה זה אלתור? כולל את היסטורית האלתור הבימתית , הבדלים והיסטוריה

מה זה אלתור

אלתור הוא מצב של הוויה ויצירת פעולה ללא תכנון מראש . זאת כאשר קבוצה או אדם פועלים ,רוקדים, שרים, מנגנים , מדברים , יוצרים יצירות אמנות , פותרים בעיה, או מגיבים ברגע ובתגובה לגירוי של הסביבה המיידית של אדם ורגשות פנימיים. אילתור יכול לגרום להמצאת דפוסי מחשבה חדשים , שיטות חדשות, מבנים או סימנים חדשים, ו / או דרכים חדשות לפעול.
אלתור יכול להיחשב כרגע ספונטני של כושר המצאה פתאומית שפשוט קופצת לראש  " על המקום " או " ישר מהשרוול ". אין צורך בהכנה או הכשרה. עם זאת , אלתור בכל דרך חיים או אמנות, יכול להתרחש לעתים קרובות יותר אם הוא תורגל כתוצאה מעידוד התנהגות יצירתית. בפועל , התרגול כולל הבנה לגבי שימוש והוצאה לפועל של אינטואיטיביות, כמו גם הבנה טכנית של הכישורים וההתייחסויות ההכרחיים בתוך התחום שבו האחד הוא מאלתר.

מיומנויות אילתור וטכניקות באימפרוביזציה

מיומנויות אלתור יכולות לחול על יכולות רבות ושונות או בצורות של תקשורת וביטוי בכל התחומים האמנותיים, המדעיים, הפיזיים , הקוגניטיביים, האקדמיים ושאינם אקדמיים. לדוגמא, אלתור יכול לתרום תרומה משמעותית במוסיקה, מחול , בישול, רטוריקה, מכירות, קשרים אישיים או רומנטיים , ספורט, סידור פרחים , אמנויות לחימה , פסיכותרפיה, ועוד ועוד .

טכניקות של אלתור נמצאות בשימוש נרחב בהדרכה לאמנויות הבמה או הבידור למשל :מוסיקה, תיאטרון ומחול.

הפעולה הפשוטה של דיבור דורשת מידת מה של אלתור משום שהמוח פונה אל המחשבות שלו ויוצר את המשלוח הלא מתוכנן שלו במילים, צלילים ומחוות , ויוצר הצהרות בלתי צפויות שחוזרות לתוך תהליך המחשבה (כאשר שומעים אותם ) .
יש שהאלתור נועד לפתור בעיה באופן זמני , כאשר הפתרון " הנכון " אינו זמין כרגע , המושג ידוע גם כסתימת פערים[במקור: STOPGAP] . מושג ידוע בתחום ההנדסה .עוד סוג של אלתור שעיקרה פתרון בעיות נמצא בשימוש בארגונים מכל הסוגים והיא סיעור מוחות , שם כל רעיון שחבר בקבוצה מציע מותר והוא אף מעודד להביא אותו לידי ביטוי , ללא קשר לפרקטיות בפועל. כמו בכל האלתור , התהליך של סיעור מוחות פותח את מוחם של האנשים שהיו מעורבים לרעיונות חדשים , בלתי צפויים ואולי גם שימושיים. מכאן המונח המדובר "חשיבה מחוץ לקופסא ". 

המאמר תורגם ע"י דורון לדרר ישירות מויקיפדיה העולמית ונעשו בו שינויים קלים ,כאשר הדגש הוא על אומנות האלתור לבמה
באתר העברי ההגדרה העברית לוקה בחסר או לא קיימת .שימו לב שעדיין קיים קרב אינטרסים בין מעריציו של ספולין לשל ג'ונסטון לגבי למי שייכת הבכורה.

אלתור על הבמה

אלתור על הבמה , המכונה לעתים קרובות איפרוב או אימפרו , הוא צורה של תיאטרון שבו רוב או כל מה שנעשה על הבמה נוצר ברגע שהוא מבוצע. בצורתו הטהורה ביותר ,הדיאלוג,הפעולה,הסיפור והדמויות נוצרות בשיתוף פעולה בין השחקנים ועל ידיהם תוך כדי שהאימפרוביזציה ממשיכה, ללא שימוש בתסריט ידוע מראש, כתוב ומוכן.
אלתור בתיאטרון קיים בדרך כלל בפורמטים קומיים למרות שיש שאינו קומי. הוא משמש לעתים בקולנוע ובטלוויזיה , הן לפתח דמויות ותסריטים , ולעתים , כחלק מהמוצר הסופי.
לעתים קרובות נמצאות טכניקות אלתור בשימוש נרחב בעבודה דרמטית כחלק מהכשרת שחקנים לבמה, לקולנוע ולטלוויזיה והוא נחשב פעמים רבות כחלק חשוב בתהליך החזרות . עם זאת,התהליך והמיומנויות של האלתור משמשות גם מחוץ להקשר של אמנויות הבמה. הוא משמש בכיתות לימוד ככלי חינוכי ובעסקים כדרך לפיתוח מיומנויות תקשורת, פתרון בעיות פריון יצירתי ופיתוח עבודת צוות והוא משמש לעתים בפסיכותרפיה ופסיכודרמה ככלי כדי לקבל תובנה ממחשבותיו של אדם, רגשותיו ומערכות היחסים שלו.

הסטורית אלתור בתיאטרון

השימוש המוקדם ביותר המתועד של אלתור בתיאטרון בהיסטוריה המערבית נמצא בסיפורים האטלניים של רומא בסביבות 391 לפנה"ס[במקור: Atellan Farce].בין המאות 16 ל18, שחקני הקומדיה דלה ארטה אילתרו הצגות המבוססים על דמויות בעלי אופי כללי שתאם את הרחובות באיטליה וב1890 תיאורטיקנים ובמאים כמו קונסטנטין סטניסלבסקי והצרפתי, ז'אק קופו , מייסדים של שני זרמים תיאטרליים עשו שימוש מהותי וביססו את עיקרי תאורית המשחק שלהם על אילתור, אצל שניהם האלתור מנוצל היטב במשחק אימון הכלי המשחקי וחזרות.

אימפרוביזציה בימתית במאה ה20

משחקי אלתור תיאטרליים מודרניים החלו כתרגילי דרמה לילדים , שהיו מרכיב עיקרי בחינוך כתרגילי דרמה בתחילת המאה הודות לתנועת החינוך המתקדם ביוזמת ג'ון דיואי ב1916. חלק מהאנשים נותנים את התואר המאלתר הראשון לדאדלי ריגס כיון שבחר להשתמש בהצעות מהקהל ליצירת סקיצות מאולתרות על הבמה. תרגילי אימפרוביזציה פותחו עוד יותר על ידי ויולה ספולין בשנות הארבעים החמישים והשישים ובאו לידי ביטוי באלתור לתיאטרון[במקור: Improvisation For The Theater]הספר הראשון שנתן טכניקות ספציפיות ללימוד ולעשית אלתור בתיאטרון . בשנות ה70 בקנדה , המחזאי והבמאי הבריטי קית' ג'ונסטון כתב את אימפרו: אימפרוביזציה והתיאטרון , ספר המתאר את רעיונותיו על אלתור ,שם המציא ושגר את המושג משחקי אימפרוביזציה שהפך למושג המאפיין של ז'אנר האלתור המודרני(אימפרו) והיה השראה לתכנית הטלוויזיה הפופולרית של מי השורה הזו בכלל?

ספולין השפיעה על הדור הראשון של המאלתרים המודרניים, הקמפס[The Compass Players] בשיקגו , שמאוחר יותר יהיו ידועים בתור הסקונד סיטי [The Second City] . בנה של ספולין, פול סילס , יחד עם דוד שפרד , הקימו את הקמפס . בעקבות הפסקת הקמפס , פול סילס הקים את הסקונד סיטי .שתי קבוצות אלו היו שתי הקבוצות הראשונות המאורגנות בשיקגו, אילינוי , וכל תנועת האימפרו בשיקגו גדלה מההצלחה שלהם.
רוב כללי האילתור הנוכחיים נוצרו באופן רשמי בשיקגו בסוף שנות ה1950 , בעיקר בקרב להקת הקמפס , שנוהלה על ידי פול סילס. על פי רוב דוד שפרד סיפק את החזון הפילוסופי של הקמפס, בעוד איליין מאי היתה מרכזית בהתפתחותה של הקבוצה מצד הביצועים. מייק ניקולס , טד פליקר ,ודל קלוס היו משתפי הפעולה השכיחים ביותר שלה בהקשר זה. כאשר הסקונד סיטי פתחה את שעריה ביום ה16 בדצמבר 1959 בבימויו של פול סילס , אמו ויולה ספולין התחילה לאמן מאלתרים חדשים באמצעות סדרה של שיעורים ותרגילים שהפכו לאבן הפינה של אימון אלתור מודרני. באמצע שנות השישים , השיעורים של ויולה ספולין נמסרו לבן חסותה, ג'ו פורסברג , שפיתח את השיטות של ספולין לתוך קורס מקצועי של שנה אחת , שבסופו של דבר הפך לפליירס וורקשופ[The Players Workshop] ,בית הספר הרשמי הראשון של אלתור בארה"ב. במהלך הזמן הזה ג'ו פורסברג אימן רבים מהאמנים שהמשיכו לככב בסקונד סיטי .

רבים מהצוות המקורי של סטרדי נייט לייב הגיעו מתוך הסקונד סיטי והמקום הביא כוכבי קומדיה כגון מייק מאיירס, טינה פיי , בוב אודנקירק , איימי סדריס , סטיבן קולבר , יוג'ין לוי , ג'ק מקברייר , סטיב קארל , כריס פארלי, דן אקרויד וג'ון בלושי
במקביל, הקבוצה של קית' ג'ונסטון שנקראה תיאטרון המכונה[The Theatre Machine] , במקור מלונדון, הייתה בסיבוב הופעות באירופה. עבודה זו הולידה את האימפרוב , בהתחלה בחשאי בסדנאות של ג'ונסטון ,וסופו של דבר בציבור כאשר הוא עבר לקנדה . טורונטו היתה בית מסורתי לאימפרוב .
בשנת 1984 דיק צ'אדנאו ( קנטאקי פרייד ת'יאתר ) ייסד את קומדי ספורטז[ComedySportz] במילווקי , וויסקונסין . כאשר ההתרחבות החלה עם התוספת של קומדי ספורטז מדיסון ( ויסקונסין) ב1985.הטורניר הלאומי של "ליגת הקומדיה הראשונה של אמריקה " נערך ב1988, עם 10 קבוצות משתתפות . הליגה ידועה כיום כליגת הקומדיה של העולם ומתגאה בסגל של 21 ערים בינלאומיות.

בסן פרנסיסקו,"תיאטרון הוועדה" [The Committee theater]היה פעיל בחוף הצפוני במהלך 1960s . הוא נוסד על ידי הבוגרים של הסקונד סיטי  , אלן מאירסון ואשתו ג'סיקה .
כאשר תיאטרון הוועדה התפרק ב 1972 , שלוש קבוצות גדולות נוצרו :דה פיטשל פליירס[ The Pitchell Players] ,הווינג[The Wing],ואימפרוביזציה בע"מ[Improvisation Inc] – כאשר אימפרוביזציה בע"מ היתה הקבוצה היחידה שהמשיכה לבצע את ההרולד " המקורי" של קלוס. ב1976, שני חברי אימפרוביזציה בע"מ לשעבר, מיכאל בוסייר וג'ון אלק , הקימו את ספגטי ג'ם , שם ביצעו שורט פורם[SHORT FORM] ווהרולד לאורך 1983 במפעל הישן והמפורסם לספגטי של סן פרנסיסקו, סטנדאפיסטים שהופיעו במורד הרחוב בצומת לאמנויות היו יושבים ומתארחים בו .בשנת 1979 ג'ון אלק הביא את השורט פורם לאנגליה, כאשר לימד סדנאות בתיאטרון הג'קסונס ליין והיה לאמריקאי הראשון שהופיע בקומדי סטור , לונדון , מעל מועדון חשפנות בסוהו.
השורשים של האלתור הפוליטי מודרני כוללים בין היתר את עבודתיו של יז'י גרוטובסקי בפולין במהלך שנות ה50 המאוחרות את " התרחשויות " של פיטר ברוק באנגליה במהלך שנות השישים ,את " תיאטרון הפורום" של אוגוסטו בואל בדרום אמריקה בתחילת שנות ה70 ואת החופרים של סן פרנסיסקו שהיו פעילים בשנות ה60. חלק מהעבודה זו הובילה לסגנונות אלתור טהורים, בעוד שאחרים פשוט נוספו לאוצר המיליים של התיאטרון והיו , באופן כללי , ניסויים ואוונגרד.
ג'ואן ליטלווד , השחקנית האנגלית והמנהלת שהיתה פעילה משנות ה30 לשנות ה70, עשתה שימוש נרחב באלתור בפיתוח מחזות לביצוע. עם זאת , היא הועמדה לדין בהצלחה פעמיים על שאפשרה לשחקניה לאלתר תו"כ הופעה. עד 1968 , החוק הבריטי דרש תסריטים שיאושרו על ידי משרד הלורד צ'מברליין. המחלקה גם שלחה פקחים לכמה הופעות כדי לבדוק שהתסריט שאושר בוצע בדיוק כפי שאושר .

סגנונות אימפרוביזציה

קומדיה מאולתרת מודרנית, כפי שהיא מיושמת במערב, נופלת בדרך כלל לשתי קטגוריות : שורט פורם[shortform] ולונג פורם[longform] .
שורט פורם מורכב מסצנות קצרות אשר לרוב בנויות ממשחק , מבנה, או רעיון שנקבע מראש ומונעות על ידי הצעות מהקהל. תרגילי שורט פורם רבים נוצרו לראשונה על ידי ויולה ספולין , שהיא קראה להם משחקי תיאטרון , בהשפעת נבה בויד. סדרת האלתור הקומית בטלוויזיה של מי זה בכלל? הכירה לצופים אמריקאים ובריטיים (וישראלים) את השורט פורם .
אמני האלתור בלונג פורם[longform] יוצרים סצנות קצרות שלעתים קרובות קשורות זה בזה בסיפור , דמויות, או נושא. מופעי longform עשויים ללבוש הצורה של סוג קיים של תיאטרון , למשל מחזה באורך מלא, או מחזמר בסגנון ברודווי. אלתור לונג פורם מתבצע בכל רחבי ארצות הברית ובעיקר בשיקגו, ניו יורק ולוס אנג'לס. אחד מהפורמטים היותר מוכרים של הלונג פורם הוא הרולד, שפותח על ידי המייסד של האימפרוב אולימפיק[ImprovOlympic] דל קלוס. כיום קיימים סוגים שונים ומגוונים של לונג פורם. בבריטניה הקומדי סטור פליירס[Comedy Store Players] אף נמצאים בספר השיאים של גינס

אלתור בקולנוע

הבמאי מייק לי משתמש באלתורים ארוכים שפותחו על פני תקופה של שבועות כדי לבנות דמויות וקווי עלילהלסרטיו. הוא מתחיל עם סקיצה של כמה רעיונות על איך שהוא חושב שדברים יכולים להתפתח אך אינו חושף את כל כוונותיו עם השחקנים שמגלים את גורלם וכתוצאה מכך פועלים מתוך התגובות האוטנטיות שלהם כאשר גורלם מתגלה להם בהדרגה , כולל היבטים משמעותיים של חייהם שלא בהכרח יהיו מוצגים על המסך. הצילומים הסופיים מתבססים על דיאלוגים ופעולות שצולמו במהלך תקופת האלתור.
חברת סרטי ACT 2 CAM משתמשים באלתור ליצירת דמויות, הקשרים ותסריט לסרטים שלהם. אלתור גם מהווה חלק גדול של המוצר הסופי.

קישורים חיצוניים

המאמר תורגם ע"י דורון לדרר ישירות מויקיפדיה העולמית ונעשו בו שינויים קלים ,כאשר הדגש הוא על אומנות האלתור לבמה . מומלץ לעיין גם במקור

למאמר המלא  (באתר וויקיפדיה האנגלי)

לאלתור על הבמה

בתיאטרון האימפרוב אנחנו מאלתרים גם אימפרוב וגם אימפרו ומשתמשים בכלים של שני הז'אנרים להתפתחות אישית וקבוצתית.
לאורך השנים אלתרנו בבית הישראלי לאימפרוביזציה כמעט בכל פורמט אילתור אפשרי ממחזות שלמים ועד למשחקי האימפרוביזציה .

לימודי אימפרוביזציה

קורסים מקצועיים למבוגרים
שיטת ה Long Form Improv
לכל הרמות וללא צורך בנסיון קודם.
הצטרפו למאות התלמידים שלנו שכבר גילו והתאהבו
בבית הספר הראשון והמוביל בישראל

מופעי אימפרוביזציה

מופע אימפרוביזציה מחיי הצופים ובהשתתפותם בו הכל מאולתר צוות המאלתרים יספק לכם מופע דינמי ומצחיק שלא ישכח הרבה זמן.מתאים לערבי גיבוש, לימי כיף ולימי הולדת וארועים פרטיים.

סדנאות אימפרוביזציה

סדנאות אימפרוביזציה לחברות ואירגונים
שמותאמות לקהל היעד ונבנות לפי הצרכים ודרישת הלקוח ושמשמשות ככלי לגיבוש ופיתוח יכולות אישיות וקבוצתיות

כבר צחקו איתנו

מלאו פרטים ואנו נחזור אליכם עוד היום

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם עוד היום

X